Klesklypa + X = BAKGÅRDEN 10 ÅR

Jubileumsåret starter nå :-)

Når klesvasken henges opp i begynnelsen av august, forvandles Harstad sentrum og bakgården til en sydende, italiensk piazza.

bakgardenpatty_lordag2016-27Og det er nettopp det at vi henger opp klesvasken vår over hele byen, som gjør at klesklypa har fått en sentral plass i BAKGÅRDENS design opp gjennom årene. A-en i logoen vår er som kjent utformet som ei klesklype, og er dermed blitt et viktig og sentral del av festivalens identitet.

– Det var Prepple i DumDum Boys som først sa at Bakgården ligner på en italiensk piazza da han gjestet festivalen første gang i 2012. Den gang brukte vi fremdeles klesklyper til å henge opp klærne, sier festivalsjef Jan Santocono.

I år tar vi, i samarbeid med vår samarbeidspartner Vizuelli, bruken av klesklypa enda ett skritt lengre, og bruker den som symbol på neste års 10-årsjubileum.

– Ved å plassere klesklypene slik at de danner en X, får vi også fram at BAKGÅRDEN er 10 år, siden X er det romerske tallet for 10, sier Jan-Arne Kristiansen i Vizuelli.

Det var han som i sin tid foreslo at klesklypa skulle inn i logoen, og som har hatt ansvaret for årets jubileumsdesign. Og skulle du tro at fargene du ser i logoen over er tilfeldig valgt, må du tro om igjen.

– Fargene vi bruker akkurat her er de samme som brukes når vi lyser opp byggene i BAKgården, og er en medvirkende årsak til den magiske stemninga BAKGÅRDEN er så kjent for. Jeg gleder meg stort til igjen å stå i bakgården og klype meg i armen, mens tusenvis av mennesker storkoser seg med artistene vi har hentet. Vi har vært så heldige at vi er blitt utsolgt i de siste årene, og med de artistene vi har på blokka til neste år, er jeg rimelig sikker på at det blir stor rift om billettene også i år, sier produsent Børge Hoseth i BAKGÅRDEN.

BAKGÅRDEN X