Tusen takk Harstad!
Den 13. utgaven av Bakgården går inn i historien som den aller beste vi har laget!
Tusen takk til alle som var med på å gjøre årets utgave uforglemmelig!
Bakgårdenfestivalen er blitt hele 13 år og har vokst seg større for hvert år. Fra å være et flott studentprosjekt i 2009 med 230 deltakere, til å bli en tredagers festival med rundt 20.000 besøkende på konserter og et stort Bakgårdsmarked. Dette forteller litt om det byutviklingsprosjektet Bakgården er blitt, med fulle hoteller og trangt om plassen i byens gater.
Takk til alle Bakgårdsheltene
Som festivalsjef er jeg utrolig stolt, imponert, ydmyk og ikke så rent lite rørt over det enorme engasjementet og ståpåviljen til alle våre Bakgårdshelter. Uten denne innsatsen ville det ikke vært mulig å lage den 13. utgaven av Bakgården.
Hver dag under Bakgårdsuka har dere gitt alt! Mange av dere har vært med for første gang og var litt usikker på hva dere gikk til, men det finnes nesten ikke ord for den jobben dere har gjort. Dere har smilt, danset og gitt alt. Dere har vært slitne og hatt hovne bein, men likevel stått på.
Mange av dere har tatt seg ferie, noen har tatt avspasering, andre har skaffet seg barnevakt, og noen har reist veldig langt for å være med å lage tidenes festival.
Dere har lagt ned tusenvis av timer med store smil, slik at publikum kunne kose seg og få den beste festivalopplevelsen.
Takket være innsatsen til alle Bakgårdsheltene blir festivalen omtalt, av artister og rutinerte festival-leverandører, som en av de beste og mest velorganiserte festivalene i Norge. «Bakgården er i en egen klasse» sier en av våre største leverandører, Mack.
Tusen hjertelig takk for at dere stilte som Bakgårdshelter. Vær stolt over den jobben dere har gjort, og vi håper virkelig å se dere igjen i 2023. Byen og festivalen trenger ekte BakgårdsHELTER.
Takk til den beste Bakgårdsstaben!
Bakgården Harstad AS er et non-profit selskap som ikke skal berike aksjonærene, men berike hele regionens befolkning ved å produsere gode kulturelle opplevelser. Et eventuelt overskudd skal gå til å utvikle de neste års festivaler.
De fleste vet kanskje ikke at en av de største eierne av Bakgården er de frivillige. Foreningen Bakgårdsstaben, som består av alle frivillige i staben, ble etablert i 2018 for å ta eierskap og være med på utviklingen. Bakgården skiller seg dermed ut i forhold til mange andre festivaler som ofte er eid av større kommersielle selskaper.
I en hel uke har Bakgården vært en av regionens største bedrifter.
147 forskjellige vaktoppsett fordelt på 24 timer over 7 dager. 76 forskjellige leverandører. Totalt har 817 personer, artister, leverandører og utstillere vært involvert i Bakgården 2022. Alt dette krever mye planlegging, organisering og logistikk. Her kommer vår unike Bakgårdsstab inn. Denne gjengen er helt utrolig, og de har stått på døgnet rundt!
Stor takk til Maria Henriette Nygård som hadde sitt første år som produsent. Sammen har vi jobbet dag og natt for å tilrettelegge for vår fantastiske stab slik at de skulle kunne gjøre den beste jobben for våre Bakgårdshelter.
Stor takk til Linn Hvattum, produsent for tidenes største Bakgårdsmarkedet.
Frivilligansvarlig Kjersti Hågensen Selnes, Lena Magnell og Gina Gabrielsen, Arena-ansvarlig Cato Kåringen og dekoransvarlig Hanne Thin Markussen.
Sjef sikkerhet; Halvor Tollefsen og beredskapssjef Viggo Svanstrøm. Food & Beverage-ansvarlige Rune Selnes, Helene Hundere og Hilde Santocono, ansvarlig for interncatering Gro F. Mikalsen, sjef for velferdspatruljen Gøril Madsen, akkrediteringsansvarlig Svein Stordahl, artistansvarlig Caroline Stenseth Reinland, transportansvarlig Viggo Gotliebsen, ansvarlig for salg- og miljø Nina Kildal, sjef foto/video Tomas Rolland, sjef lager Thor Hugo Ervik, sjef tilgjengelighet/HMS Stig Gudmundsen og ikke minst vår SoMe-ansvarlig Bente-Helene Haraldsdatter-Valstad.
I tillegg har staben noen enestående nestkommanderende medhjelpere som også har stått på døgnet rundt i festivaluka.
Stor takk til Hogne Thin Markussen, Roy Vestjord og Daniel Olafsen, Laura Tollefsen, Fredd Stenhaug, Steffen Kristoffersen, Siv Anne Stordahl, Benedikte Stenseth Reinland, Catrine Skotnes, Linda Johnsen, Merete Røkenes, Arne Widding, Camilla Larsen, Malen Westvig Kristiansen og Børge Jentoftsen.
Lydguruen Øystein Wierli har vært med oss i 12 år, og sammen med Audiolight sørger de for at vi har den beste lyden. I år hadde vi ny leverandør på videoproduksjon, Deadline Media fra Sortland. Tusen takk til dem for meget god lyd-og visuell opplevelse, og vi ses igjen til neste år.
Takk til Ungdommens Hus
-med sine ungdommer som har danset og stått for pauseunderholdningen og laget siluetter i vinduene Ungdommens Hus.
Takk for publikumsrekord
20.000 mennesker har vært på konserter over tre dager og det største Bakgårdsmarkedet. Takk til byens og regionens befolkning som støttet opp om festivalen.
Takk for 2,2 millioner kroner
Årets sponsorer har bidratt med 2,2 mill. som vi bruker på å kjøpe artister for.
Våre sponsorer stiller opp for oss, og vi oppfordrer alle våre venner til å støtte opp om dem. En stor takk til dem alle!!
Sparebank 68° Nord, Nordkraft, Harstad Profileringspool, Renta, Montér, AkerBP, DNB, LO Stat, Sparebank 1 Nord-Norge, Østbø, Serit, Verftet, Polarkraft, Bonord, Anew, Pro Scanmark, iHarstad, Malersentralen, Harstad kommune og Troms Fylkeskommune.
Takk til årets artister
Takk til alle artistene som sørget for mange musikalske høydepunkter, og spesielt Harald Troøyen med vår egen Barnemusikal, Bakgårdskatter – Katt eller Skatt –
Takk for trygghet og sikkerhet
Vi er bestandig glade for å ha alle nødetatene og Røde kors tilstede under festivalen. De gjør en viktig jobb og med sin tilstedeværelse er med på å skape ro og trygghet. Takk til dere som var på vakt disse dagene!
Takk til dere alle!
Vi har mange leverandører til festivalen, og vi ønsker å takke dem alle for stor velvilje og strålende samarbeid.
Stor takk til Renta for utrolig god leveranse på infrastruktur og hjelp til å bygge området.
En stor takk til Mack, Harstad Bryggeri, Harstadbotn Bakeri, Servicenord, Coca Cola, Pro Scanmark, Anew, iHarstad, Caverion, Nordkraft, Nordkraft Fiber, Aktiv Events, Audionor, Advania og HMC for gode leveranser. Rent A Wreck, Toyota Nordvik og Teknisk Bureau for alle bilene vi har fått låne under festivalen. En stor takk også til Thon Hotel Harstad for bruk av nesten hele hotellet!
Våre partnere og leverandører er veldig mange, flere enn overnevnte, og de stiller opp for oss til alle døgnets tider. De ønsker alle å være med å levere produkter og tjenester av høyeste kvalitet.
Takk, alle venner av Bakgården, for at dere gir oss tilliten og stiller opp og gjør festivalen til en uforglemmelig opplevelse!
Bakgården 2023 er allerede under planlegging. Over 1000 billetter er allerede solgt, og vi lover å gi alt for på nytt å skape magiske øyeblikk i verdens beste Bakgårdsfestival.
Hilsen Jan Santocono
Festivalsjef
Foto: Arne Widding