Det har tatt litt tid å fordøye den 12. utgaven av Bakgården.
Tusen takk til alle som var med på å gjøre det umulige mulig!
For 12. gang snudde vi Harstad på hodet, og laget verdens beste bakgårdsfestival i en tid hvor de fleste andre festivaler kastet kortene.
Vi var selv innom tanken noen ganger, men bestemte oss for å bruke all tid på å planlegge hvordan vi skulle gjennomføre, i stedet for å planlegge for å avlyse.
Kun 14 dager før festivalen skjønte vi at det var plan B som ble gjeldende for oss, med kohorter og bordservering. Dette ble en enorm logistikk som knapt noen har gjort før oss, og med smittevern langt over anbefalingene til Regjeringen og FHI. Men for en fest det ble!! 6.500 publikummere og frivillige gjorde dette til tidenes månelanding!
**Takk til alle Bakgårdsheltene**
Som festivalsjef er jeg utrolig stolt, imponert, ydmyk og ikke så rent lite rørt over det enorme engasjementet og ståpåviljen til alle våre Bakgårdshelter. Uten denne innsatsen ville det ikke vært mulig å lage Bakgården. Vi var 60 frivillige for lite, men våre Helter stilte opp og tok både dobbel og trippelvakter. De har lagt ned tusenvis av timer med store smil, slik at publikum skulle kose seg og få den beste festivalopplevelsen. Mange har tatt seg ferie, noen har tatt avspasering, mange har skaffet seg barnevakt, og noen har reist veldig langt for å være med å lage tidenes festival.
Takket være innsatsen til alle Bakgårdsheltene blir festivalen omtalt, av artister og rutinerte festival-leverandører, som en av de beste og mest velorganiserte festivalene i hele Norge. «Bakgården er i en egen klasse» sier en av våre største leverandører, Mack
Tusen takk til hver og en av alle dere Bakgårdshelter! Dere er GULL, og den største «sponsoren» til festivalen!
**Takk til den beste Bakgårdsstaben!**
I en hel uke har vi vært en av regionens største bedrifter.
149 forskjellige vaktoppsett fordelt på 24 timer over 7 dager. 69 forskjellige leverandører. Totalt har 956 personer, artister, leverandører og utstillere vært involvert i Bakgården 2021. Alt dette krever heftig planlegging og organisering. Her kommer vår enestående Bakgårdsstab inn.
Denne gjengen er helt utrolig og unik, og de har stått på døgnet rundt! Jeg ønsker å takke hver enkelt av dem!
Stor takk til produsent og makker Børge Hoseth. Sammen har vi jobbet dag og natt for å tilrettelegge for vår fantastiske stab. I tillegg fikk vi med oss vår dyktige påtroppende produsent, Maria Henriette Nygård som fikk en heftig ild-dåp, men tok det på strak arm
Stor takk til Linn K Hvattum, ansvarlig for Bakgårdsmarkedet.
Frivilligansvarlig Kjersti Hågensen Selnes, Lena Christin Magnell og Gina Gabrielsen, Arena/rigg-ansvarlig Cato Kåringen og dekoransvarlig Hanne Thin Markussen
Sjef sikkerhet; Halvor Tollefsen og beredskapssjef Viggo Svanstrøm. Food & Beverage-ansvarlige Rune Selnes, Helene Hundere og Hilde Santocono, ansvarlig for interncatering Gro Fosdahl Mikalsen, sjef for velferdspatruljen Gøril Madsen, akkrediteringsansvarlig Svein Stordahl artistansvarlig Caroline Stenseth Reinland, transportansvarlig Viggo Gotliebsen ansvarlig for salg- og miljø Kristine Rasmussen sjef foto/video Tomas Rolland sjef lager Thor Hugo Ervik, sjef tilgjengelighet/HMS Stig Gudmundsen.
I tillegg har staben noen enestående medhjelpere som har stått på døgnet rundt i festivaluka.
Stor takk til Daniel Olafsen, Hogne Thin Markussen og Børje Solvang, Steffen Kristoffersen, Siv Anne Jakobsen Stordahl, Benedicte Stenseth Reinland, Linda Johnsen, Arne Widding, Camilla Larsen, Børge Jentoftsen og ikke minst vår SoMe-ansvarlig Bente Helene.
God lyd under konsertene er særdeles viktig. Vi er så heldig å ha lydguruen Øystein Wierli med oss som år etter år sørger for den beste lyden til publikum. En stor takk til en fantastisk mann. Det samme med AudioLight som har levert kvalitet år etter år.
**Takk for oppmøtet**
Takk til byens og regionens befolkning som støttet opp om festivalen. Alle dere som ikke tok turen gikk glipp av mye, så vi håper vi ser dere neste år.
**Takk for 2,2 millioner kroner**
Årets sponsorer har bidratt med 2,2 mill. Dette har gitt oss en solid grunnmur i festivalen.
Våre sponsorer stiller opp for oss, og vi oppfordrer alle våre venner til å støtte opp om dem. En stooor takk til dem alle!!
Sparebank 68º Nord, Harstad Tidende,
Polar Kraft – Harstad & Nordkraft, Harstad profileringspool, Byggesystemer Harstad, Serit Hålogaland, DNB, Montér, Verftet, SpareBank 1 Nord-Norge, Østbø As, LO Stat Troms og Finnmark, Aker BP ASA, Malersentralen A/S, Harstad kommune og Troms og Finnmark fylkeskommune.
**Takk til fantastiske artister**
Takk til alle artistene som sørget for mange musikalske høydepunkter, og spesielt Harald Troøyen med Barnemusikalen Bakgårdskatter.
**Takk for trygghet og sikkerhet**
Vi er bestandig glade for å ha alle nødetatene og Røde kors tilstede under festivalen. De gjør en viktig jobb og er med sin tilstedeværelse med på å skape ro og trygghet. Takk til alle dere som var på vakt disse dagene!
**Takk til gårdeiere, butikkdrivere, beboere og leietakere.**
En spesiell takk til Per Strand Eiendom for lån av «Sivert Eidnes bygget», Statsbygg og UiT for lån av festivalområdet,og alle gårdeierne rundt Bakgårdsmarkedet.
**Takk til dere alle!**
Vi har mange leverandører til festivalen, og vi ønsker å takke dem alle for stor velvilje og strålende samarbeid.
En ekstra takk til HT Media for video og filmproduksjoner. Aktiv Events for storskjermer. Tromsø Crew for scenerigg, Renta Byggesystemer for utrolig god leveranse på infrastruktur og sykt mange bord og benkesett som ble hentet inn fra hele Nord-Norge.
En stor takk til Mack, Harstad Bryggeri, Harstadbotn Bakeri, ServiceNord, Coca-Cola og ScanMark Norge for gode leveranser. Rent A Wreck Harstad, Toyota Harstad og Europcar for alle bilene som vi brukte under festivalen. En stor takk også til Thon Hotel Harstad for bruk av nesten hele hotellet, og ikke minst Avonova for 1500 hurtigtester
Våre partnere og leverandører er veldig mange og stiller opp for oss til alle døgnets tider. De ønsker alle å være med å dele, og de leverer produkter og tjenester av høyeste kvalitet. Det gjør jobben med festivalen trygg og behagelig.
Takk, alle venner av Bakgården, for at dere gir oss tilliten og stiller opp og gjør festivalen til en uforglemmelig opplevelse!
Bakgården 2022 er allerede under planlegging, og vi lover å gi alt for på nytt å skape magiske øyeblikk i verdens beste Bakgårdsfestival.
Hilsen Jan Pippo Santocono
Festivalsjef