Kjære festivalpublikum!
Det er en stor glede for oss å ønske deg velkommen til Bakgården 2021. Under følger viktig informasjon og lenke til hurtigtesting.
På grunn av pandemien må vi gjøre en del endringer for å kunne gjennomføre årets festival. Vi beklager ulempene dette vil medføre for deg, men vit at Bakgården følger alle myndighetspålagte restriksjoner når det gjelder smittevernhensyn. I de fleste tilfeller strekker vi oss også lenger enn det myndighetene anbefaler, alt for at arrangementet skal være så sikkert som mulig.
Nytt festivalområde
I år arrangeres festivalen på Arena Havnegata, som er på den store parkeringsplassen ved UiT. Det blir kanskje ikke like intimt, men utsikten blir fabelaktig. Hovedinngangen til festivalområdet er i Havnegata. Vi anbefaler deg å beregne god tid og komme tidlig. Husk å holde god avstand i køen.
Kom sammen med vennene dine
Festivalområdet blir delt inn i 5 kohorter som har egne toaletter og egne barer. Vi fyller opp kohortene etter hvert som folk kommer. Her gjelder «først til mølla-prinsippet». Det betyr at skal du være i samme kohort som dine venner, må dere komme samtidig. Og kommer du sist, ja, da må du oppholde deg i den bakerste kohorten. Det er ikke anledning til å bytte kohort, og vi ber deg om å respektere dette for din egen sikkerhets skyld.
Vi ber deg i tillegg om å registrere deg når du går inn i kohorten/området du skal være i. Dette gjør du én gang ved å scanne QR-koden du finner ved inngangen til hver kohort. Du scanner QR-koder enten med kameraet på mobilen din, eller gjennom en app. Vi håper du undersøker hvordan du gjør dette før du kommer på festival. Dette gjør vi for å sikre best mulig grunnlag dersom det, mot formodning, blir nødvendig med smittesporing.
Grønt koronasertifikat
Før du slipper inn på området, eller henter ut billetter, må du forevise et grønt koronasertifikat.
Grønt lys i sertifikat får du dersom:
- Du har gjennomgått covid-19-sykdom siste 6 mnd.
- Du har tatt første koronavaksine for minst tre uker siden, eller er fullvaksinert.
- Du har tatt en negativ hurtigtest som er maks 24 timer gammel.
I lenken finner du koronasertifikatet ditt på Helsenorge.
Vi anbefaler alle å laste ned appen fra Helsenorge, og ha denne klar når du skal hente ut armbåndet ditt.
Hurtigtest ved torget i Harstad sentrum
Dersom du må hurtigteste deg for å komme inn på festivalen, kan du gjøre dette gratis. I samarbeid med Avonova Helse setter Bakgården opp en teststasjon ved torget.
Åpningstider teststasjon:
- Torsdag: 10.00 – 18.00
- Fredag: 10.00 – 18.00
- Lørdag: 10.00 – 18.00.
Selve testen tar bare noen sekunder å ta, og du trenger ikke å vente ved teststasjonen på prøvesvaret. Resultatet finner du Helsenorge-appen etter maksimalt 1 time.
Husk at hvis du må ta hurtigtest, og skal inn flere dager, må du teste deg hver dag! Det er ditt ansvar å påse at koronapasset ditt lyser grønt. Bakgården scanner samtlige koronapass før du får lov til å komme inn på området.
Slik forhåndsbestiller du time
Du kan forhåndsbestille time til hurtigtester ved å følge denne lenka til Avonova Helse sine sider:
Lenke til timebestilling av hurtigtest
Opprett en konto og fyll ut informasjonen som etterspørres.
Når du møter opp til hurtigtest må du i tillegg ha med følgende informasjon nedskrevet på papir:
Personopplysninger
- Fullt navn
- Fødsels og personnr (11 siffer):
- Mobilnr:
- Dato for test:
Vi ber dere som skal hurtigtestes om å bruke munnbind når dere kommer.
Bytting av billett til armbånd
Alle som har grønt koronapass fordi de er vaksinerte, kan allerede onsdagbytte billettene sine i armbånd.
Bakgårdens akkrediteringstelt blir plassert utenfor bygget til diamantsponsor Sparebank 68° Nord på torget.
Dagen etter kan alle som har grønt koronapass, akkreditere seg/bytte billetter i armbånd.
Billett-teltets åpningstider på torget:
- Onsdag 18. august kl. 17.00 – 21.00
- Torsdag 19. august kl. 10.00 – 17.30
Klokken 18.00 starter innslippet på festivalområdet på Arena Havnegata. Her vil det selvfølgelig også bli mulighet til å bytte dine billetter i armbånd.
Ha klart både koronapass og billetter
Bakgården er pålagt å scanne koronasertifikatet til alle våre besøkende. I tillegg skal vi scanne billettene dine før vi kan sette på deg armbånd. Det er derfor viktig at du har funnet fram både koronasertifikatet og billettene dine før du stiller deg i kø.
KART OVER FESTIVALOMRÅDET 2021
Krav til bordservering
Regjeringen pålegger oss å ha bordservering under årets festival. Det betyr at publikum må holde seg på sine plasser, bestille mat og drikke via en QR-kode (som du gjør på restauranter), og så kommer en av våre fantastiske Bakgårdshelter til bordet med din bestilling. Betaling skjer via Vipps eller bankkort i betalingsportalen.
Program for Bakgården 2021
Torsdag – kveldskonserter:
- Kl. 18.00 Dørene åpnes
- Kl. 18.30 Kari Bremnes
- Kl. 20.15 Tungtvann
- Kl. 21.45 Halvdan Sivertsen
Fredag – formiddag:
- Kl. 10.00 – 16:00 Bakgårdsmarked
Fredag – kveldskonserter:
- Kl. 18.00 Dørene åpnes
- Kl. 18.30 Ida Maria
- Kl. 20.15 A Million Pineapples
- Kl. 21.45 Julie Bergan
- Kl. 23.40 AURORA
Lørdag – formiddag:
- Kl. 10.00 – 16.00 Bakgårdsmarked
- Kl. 11.00 Dørene åpnes til familiekonserten
- Kl. 11.20 Barnemusikalen Bakgårdskatter
- Kl. 12.15 Rat City med Isak Heim / Donkeyboy
Lørdag – kveldskonserter:
- Kl. 18.00 Dørens åpnes
- Kl. 18.30 Ole Børud & HMK spiller Earth, Wind&Fire
- Kl. 20.25 Rat City med Isak Heim / Donkeyboy
- Kl. 21.55 DAGNY
- Kl. 23.40 ZOO
Nattbuss
Troms fylkestrafikk sørger for at det går nattbusser fra bussterminalen etter konsertene alle dager. Sjekk tromskortet.no for nærmere informasjon.
Ikke krav om grønt koronapass til FamilieBakgården
Vi gjør oppmerksom på at det ikke kreves hurtigtest eller forevisning av koronapass for vårt publikum som skal inn på FamilieBakgården lørdag formiddag.
I stedet for å hurtigteste de minste, reduserer vi heller antallet som slipper inn på festivalområdet vårt. Det betyr at kohortene fylles med 200 store og små publikummere i stedet for 500. Også her gjelder først til mølla-prinsippet når det gjelder å fylle opp de ulike kohortene. Kom derfor tidlig, og kom sammen med dem du ønsker å tilbringe tiden sammen med.
Visitasjon før innslipp
Vi ber dere klargjøre vesker før visitasjon. Under følger en liste over gjenstander som du ikke kan ta med på konserten:
- Store bager/sekker/vesker.
- Stoler, krakker og lignende gjenstander, inkludert klappstol og tursekk med stol.
- Foto/video/audio utstyr av profesjonelt utstyr.
- Flasker, bokser eller andre harde, skarpe eller tunge gjenstander.
- Våpen og våpenlignende gjenstander av enhver art.
- Fyrverkeri.
- Laserpenner, lommelykter, selfiestenger, eller droner.
- Store flagg og paraplyer.
- Drikkevarer eller matvarer.
PS: Listen er ikke uttømmende.
Ovennevnte vil bli avvist ved inngangen. Vi anbefaler publikum å pakke lett, samt å kun ta med nødvendige verdisaker. Vi gjør oppmerksom på at det ikke er oppbevaringsmuligheter på/ved området. Arrangør er ikke ansvarlig for utstyr som blir henlagt på eller utenfor konsertområdet.
Rullestolbrukere og gjester med spesielle behov:
Det er bygget en egen HC-rampe med godt utsyn for rullestolbrukere. Dere benytter samme inngang i Havnegata. Det vil kun være plass til maksimum én ledsager pr. rullestol på selve rampen, men det vil være god plass i umiddelbar nærhet av rampen. Det bli bordservering også her. Mat og drikke vil da bestilles via en QR-kode og det betales med Vipps. Mer informasjon om lokalisering av HC-rampe får du når du kommer i akkrediteringsteltet.
For øvrig gjelder selvfølgelig de vanlige rådene: Er du syk, eller har symptomer, skal du holde deg hjemme. Hold avstand og sprit «nævvan» ofte.
NB! Har du solgt dine billetter, overlevert de til andre, eller har billetter du skal gi bort, sørg for at denne og fremtidig informasjon kommer til den/de som innehar billett.